De 5 grootste misverstanden over werken in sales

Denk je bij werken in sales aan een arrogante verzekeringsadviseur, een drammerige makelaar, een verkoper die geen nee wil horen? Tijd om dit beeld bij te stellen! Deze vijf misverstanden laten zien dat werken in sales niet is wat het op het eerste oog lijkt.
  • 22/02/2018
  • door Nuon Sales Force
  • Ontdek de 5 misverstanden

1. Veredelde callcenter baan

Vaak denkt men bij een baan in sales aan een callcenter waar iedereen in belhokjes een krant, tijdschrift of verzekering verkoopt. Niets is minder waar! Sales omvat juist veel meer vormen, denk aan: binnendienst, buitendienst, accountmanagement en direct sales. Welke sales baan past het beste bij jou?

2. Niemand zit op je te wachten

Sales wordt ook vaak als opdringerig gezien, terwijl dat absoluut niet het geval zou moeten zijn. Jouw
product of dienst biedt juist een oplossing voor een probleem. Je komt dus niet iets halen, je komt
iets brengen. Wie zit daar nou niet op te wachten?

3. Goede verkopers hebben gladde praatjes

Om de één of andere reden denkt men dat verkopers gladde praters zijn. Ik kan een geheim
verklappen: een verkoper die alleen maar praat, verkoopt niets. Goed luisteren en hierdoor de
potentiële klant leren kennen, is veel belangrijker. Een goed en passend advies aanbieden, gaat
immers moeilijk als je de achtergrond van hem of haar niet kent.

4. Sales werk is eentonig

Dit kan alleen iemand zeggen die nog nooit een salesbaan heeft gehad. Het mooie van sales is juist
de diversiteit! Elke dag is anders en elke potentiële klant heeft zijn eigen verhaal. De kunst is om het
verhaal en de pijnpunten te achterhalen zodat jij een gerichte oplossing kan bieden. Je kunt het werk
zo uitdagend maken als je zelf wil!

5. Onmogelijke targets

Laten we wel wezen: in elke functie heb je te maken met targets. Ook al ben je magazijnmedewerker
of CEO, er wordt verwacht dat je bepaalde prestaties levert. Targets zijn normaal gesproken
gebaseerd op resultaten uit het verleden en de gewenste groei van de organisatie. Een belangrijkere
vraag hier is: welke middelen biedt de werkgever om het target te behalen?

Deze vijf punten laten zien dat je in een salesbaan én van toegevoegde waarde kunt zijn én dat sales een hele leuk en interessant werkveld is. Uiteindelijk gaat het erom dat je het niet moet zien als verkopen, maar als adviseren. Je helpt mensen een goed geïnformeerd besluit te nemen.

Bied jij mensen en organisaties graag de oplossing voor een groot probleem? Dan is een salesbaan zeker iets voor jou! Bekijk onze salesvacatures.