Werken bij Vattenfall Sales Force als Callcenter Teamleider

Tim Wipprecht zette dit jaar een heel nieuw callcenter team op bij Vattenfall Sales Force (VSF) in Weesp. Hoe heeft hij dit ervaren? En wat voor teamleider is hij eigenlijk? "Als een echte people manager is de sfeer voor mij heel belangrijk.", aldus Tim. Lees het volledige interview.

Wie ben je en hoe ben je bij VSF terecht gekomen?

Mijn naam is Tim, 26 jaar en ik ben sinds februari teamleider Telesales bij Vattenfall Sales Force. Ik ben in eerste instantie benaderd voor een andere vacature, maar dat bleek niet zo goed bij mij te passen. Vervolgens kwam de optie als teamleider Telesales ter sprake en sindsdien is het balletje eigenlijk heel snel gaan rollen.

Hoe was het voor jou om een nieuw team op te zetten?

Een hele mooie uitdaging! Ik had ook andere sollicitaties lopen, maar juist omdat het hier nog in de startblokken stond en Vattenfall een top merk is, heb ik hiervoor gekozen. Ik wilde een goed team neerzetten waarmee ik succes kan behalen. Als een echte people manager is de sfeer daarin voor mij heel belangrijk. Ik zie de teamleden een beetje als mijn kinderen. Natuurlijk moet je goed kunnen verkopen, maar ten alle tijden moet iedereen zich goed voelen in het team. Daar zat voor mij ook de uitdaging in.

Wat voor teamleider ben jij?

Ik ben hard op de inhoud, dus targets, te laat komen, ziekmeldingen. Iedereen is een keer ziek, maar als jij een week thuis zit met hoofdpijn, komen er toch vraagtekens bij mij omhoog. Aan de andere kant ben ik wel zacht op de relatie dus je kan alles tegen mij zeggen. Ik voel mij niet verheven boven je, maar op de momenten dat het moet, ben ik wel je leidinggevende. Maar verder dan dat zijn wij allemaal gelijk. Ik doe er alles aan om de mensen beter te maken, maar uiteindelijk moeten ze het zelf doen.

Hoe motiveer je het team?

Veel positieve feedback geven! Na de gezamenlijke kick-off elke ochtend begin ik meteen met meeluisteren. Ik richt mij vooral op mensen die de dag ervoor wat minder hebben gescoord. Om ze scherp te houden gooi ik weleens een balletje in het rond, geef schouderklopjes enzovoort. Ik probeer mijn teamleden altijd te hypen. Als ik merk dat ze ergens vastlopen, geef ik ze aan wat ze het beste kunnen zeggen dus ik sta er echt voor de mensen. Ik motiveer ze de hele dag door. Gisteren bijvoorbeeld zaten we er even niet lekker in dus heb ik ze allemaal even weggetrokken van de vloer en een motivational speech gegeven. Dat heb ik afgesloten met een inspiratiefilmpje.

Waar let je op tijdens een sollicitatiegesprek?

Ik kijk eerst naar de relevante ervaring en daar stel ik ook een aantal sales gerichte vragen over. Hoe reageert degene als iemand aan de telefoon aangeeft geen interesse te hebben? Je kunt van alles op je cv hebben staan, maar tijdens het gesprek moet je het aan mij laten zien. Als je mij kan overtuigen, kun je de potentiële klant ook overtuigen. Daarnaast wil ik graag weten wie ik tegenover mij heb zitten: wie ze zijn, waar ze vandaan komen en wat hun motivatie is. Ik ben kort en bondig, maar meestal heb ik na vijf minuten wel een goede indruk van iemand. Niet geheel onbelangrijk: je moet wel een prettige stem hebben om naar te luisteren.

"Dit is absoluut geen standaard callcenter!"

Als iemand in jouw team begint, krijgt degene een training. Hoe ziet die training eruit?

De training wordt door mij gegeven en duurt een dag. Je krijgt achtergrond informatie over de energiemarkt, leert de compliance regels en hoe het systeem werkt. Uiteraard krijg je ook salestraining en leer je meer over de proposities die we hebben. We behandelen alle punten die je nodig hebt om te gaan bellen. Daarna wordt er meegeluisterd met andere medewerkers en ben je klaar om zelf te bellen!

Hoe ervaar je zelf het werken bij VSF?

Ik heb bij verschillende organisaties gewerkt, maar wat hier gebeurt, is wel echt uniek. De sfeer is heel informeel op elk niveau, jij, ik, de schoonmaker, maar ook de managers: we schakelen allemaal goed met elkaar. Er is hier zo veel mogelijk, niet normaal. Je krijgt de lunch doorbetaald en die wordt ook nog eens verzorgd. Leuke teamuitjes, borrels, bonussen. Noem maar op! Eén misverstand wil ik ook echt uit de wereld hebben: onze afdeling is geen standaard callcenter! We werken hier niet met schotten, je hebt ruime bureaus. We zijn kleinschalig waardoor de lijntjes ook kort blijven en ik gericht kan coachen en helpen. Er heerst hier ook een zekere work hard play hard mentaliteit. Keihard bikkelen, maar je wordt er ook voor beloond. Dit heb ik nog nergens meegemaakt.

Hoe zie jij je toekomst bij VSF?

We gaan uitbreiden naar de consumenten­markt dus er komen acht tot tien werkplekken bij. Het team wordt groter waardoor er ook meer doorgroeimogelijkheden ontstaan. Ik kan ook niet alles alleen. Het belangrijkste is om je target te halen en als dat lukt, zijn er zeker doorgroeimogelijkheden. Niet alleen op de afdeling, maar ook verder in het bedrijf.

Waarom zou iemand in jouw team moeten komen werken?

Kijk wat er hier allemaal mogelijk is: the sky is the limit! Er zijn andere partijen die misschien meer basissalaris bieden voor een soortgelijke functie, maar als je eenmaal weet hoe het hier in elkaar steekt, ga je niet meer weg. De unieke sfeer, doorgroeimogelijkheden, het feit dat het geen standaard callcenter is en natuurlijk een fantastisch leuke teamleider ;-)

Wil jij werken in een uniek callcenter met een teamleider die er alles aan doet om jou beter te maken? Reageer dan nu op de vacature Callcenter Medewerker outbound in Weesp.