Werken als Callcenter medewerker outbound bij Vattenfall Sales Force

Als je vraagt naar dé topverkoper van het Vattenfall Sales Force (VSF) callcenter in Weesp, kan er maar één naam genoemd worden: Latifa Swinckels! Wie is Latifa en wat maakt haar zo succesvol in haar werk? Lees het in dit interview.

Hoe ben je bij VSF terecht gekomen?

"Ik heb acht jaar bij de Gouden Gids gewerkt als accountmanager. Nadat ik vier jaar in China heb gewoond, kwam ik weer terug in Nederland en moest ik op zoek naar een baan. Via Startpeople werd ik uitgenodigd voor het event So You Think You Can Sell bij VSF. Dit was voor de buitendienst, maar mijn voorkeur ging uit naar de binnendienst. Gelukkig was er net een callcenter team opgezet in Weesp dus ik mocht meteen op gesprek bij de teamleider, Tim. Die week erop kon ik starten met de training."


Veel saleservaring dus! Wat vind je leuk aan sales?

"Ik zeg altijd dat ik diepgewortelde liefde heb voor sales. Het klantcontact en zelfs 40 uur bellen vind ik ontzettend leuk! Ja, ik ben uitgeput aan het eind van de week, maar ik houd daarvan. Het geeft mij een goed gevoel. Het klinkt misschien heel raar: mensen zijn altijd blij als het weekend is, maar ik kan juist niet wachten tot het maandag is."


Hoe is het om te werken bij VSF?

"Je input als medewerker wordt gewaardeerd en beloftes worden waar gemaakt. Ik signaleerde bijvoorbeeld bij nieuwe teamleden dat bepaalde kennis van het systeem en de iPad ontbrak, omdat het niet in de training werd behandeld. Hierdoor werden veel vragen op de vloer gesteld die je eigenlijk al zou kunnen tackelen in de training. Dit heb ik met mijn teamleider, Tim, besproken. Hij was het hiermee eens en heeft mij ook de vrijheid gegeven om een training hiervoor in te richten. Superleuk!"


Hoe is Tim als teamleider?

"Hij zegt altijd: Ik ben zacht op de relatie en hard op de inhoud. Dat is ook zo. Ik vind hem een goede teamleider, want hij staat er altijd voor je. Hij heeft altijd een goed woord voor je over en is een grote factor in de positieve ervaring die ik hier bij VSF beleef."


Je hebt de prijs gekregen voor beste verkoper van jouw team in het jaar 2018. Wat maakt jou zo een goede verkoper?

"De kunst is om de behoefte van je gesprekspartner te achterhalen en die te koppelen aan de producten en diensten in je portefeuille. Daarnaast is de mindset belangrijk. Het moment dat ik wakker word op een werkdag stel ik al doelen voor mijzelf: hoeveel mensen wil ik spreken vandaag en hoeveel deals wil ik sluiten? Als dat in je hoofd zit, gebeurt het ook!"


Stel je hebt een hele ochtend nog geen klanten binnengehaald. Hoe pep je jezelf dan weer op om verder te bellen?

"Ik probeer te achterhalen wat er mis ging in de voorgaande gesprekken. Misschien moet ik wel mijn introductie aanpassen of juist duidelijker te koopvraag stellen. Vaak vraag ik Tim ook om advies. Die is echt een ster in motivational speeches geven. Dan kan ik er weer tegenaan!"


Hoe is jouw team?

"Leuk! Ik heb het team in een jaar tijd zien groeien van vijf naar vijftien mensen. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen persoonlijkheid, maar als team zit het wel goed. We helpen elkaar waar nodig, want we hebben zowel een individueel als teamtarget."

(...)als team zit het wel goed. We helpen elkaar waar nodig (...)

Hoe zie je jouw toekomst bij VSF?

"Voorlopig zit ik wel goed. Ik ambieer geen leidinggevende rol, daarvoor vind ik het verkopen veel te leuk. Ik ontwikkel mij liever in het verkopen en misschien is er wel een senior functie voor mij weggelegd!"  

Zie jij jezelf al met Latifa samenwerken? En heb je ervaring met telefonische acquisitie? Solliciteer dan nu op de vacature Callcenter medewerker outbound!