Disc de taal van de kleuren

Inzicht krijgen in je eigen discprofiel en dat van anderen geeft begrip voor je eigen gedrag en een betere communicatie met de ander. Met andere woorden: jouw klant over de streep halen om de deal te sluiten!


Iedereen heeft natuurlijk alle stijlen in zich en is een prachtig kleuren palet 😊 Toch heeft iedereen zijn eigen voorkeurstijl. Hoe kan je kleuren herkennen bij de klant en hoe ga je hier effectief mee om? Lees verder voor tips over wat je doet en zegt per kleur.


I-stijl/Geel

Iemand die veel met verkleinwoordjes praat en daar veel intonatie en gebaren bij gebruikt, heeft hoogstwaarschijnlijk de gele of I-stijl als voorkeur in gedrag en communicatie. Diegene is snel enthousiast en benaderbaar voor anderen. Iemand met een I-stijl is toekomstgericht en kan hoogstwaarschijnlijk niet goed tegen niet gehoord worden of genegeerd worden.


Hoe praat je met een “I-tje”?

Als je als gesprekspartner een “I-tje” hebt dan doe je er goed aan strak de gesprekslijn te volgen, anders vliegt het gesprek overal heen behalve over het onderwerp waar jij graag over wilt praten. Je spiegelt goed als je het gesprek mooi persoonlijk houdt en zo nu en dan een compliment geef. Dit geeft de ander het gevoel dat je luistert en echt geïnteresseerd bent.


D-stijl/Rood

Is jouw gesprekspartner doorgaans kort van stof en wil hij graag resultaten zien dan heeft hij waarschijnlijk een D stijl , de rode kleur als voorkeurstijl. Hij is to the point en houdt niet van chit chat dat nergens toe leidt. Iemand met de rode kleur houdt van controle en neemt die ook als dit nodig is.


Hoe praat je met een D-stijl?

Heeft jouw gesprekspartner een D stijl dan doe je er goed aan direct en doelgericht te praten. Niet uitweiden en niet te veel details want dan gaat jouw gesprekspartner zich vervelen. Zorg ervoor dat je jij de ander niet onderbreekt geef de ander ruimte om zich te laten horen. Dan zul je zien dat de “rode stijl” heel graag met jou in gesprek is.

C-stijl/Blauw

Een blauwe of C-stijl is meer van de feiten en de details en wil het graag goed doen. Onderbouwde en goed doordachte verhalen hebben de voorkeur, omdat het bij deze persoon echt om de inhoud gaat. Een "C-tje" denkt goed over de dingen na voordat het wordt gezegd en ziet het hele proces al voor zich.

Hoe haal je een blauwe gesprekspartner over?

Ben jij met een “blauwe stijl “in gesprek dan doe je er goed aan niet zo maar wat te beloven. Weeg en wik je woorden goed want jouw gesprekspartner gaat ze na en als het niet klopt ben jij je betrouwbaarheid verloren. Beargumenteer details en vertel hoe het proces verloopt. Geef antwoord op de niet genoemde “waarom”-vragen dan zul je zien dat iemand met een C stijl graag naar jou luistert.


S-stijl/Groen

Is jouw gesprekspartner doorgaans voor de harmonie en samenwerking? Is hij graag voorbereid, heel geduldig en wil hij graag dat iedereen zijn zegje heeft gedaan? Dan heb jij waarschijnlijk te maken met de S stijl, de groene stijl. Deze persoon moet er rekening mee houden dat hij niet altijd alles voor een ander hoeft te doen dat hij ook voor zichzelf mag opkomen want ook hij is belangrijk. Mensen met deze stijl zijn vaak geneigd veel voor het team over te hebben en kunnen soms minder goed aan zichzelf denken.

Hoe praat je “groen”?

Heb jij een groene stijl als gesprekspartner dan doe je er goed aan stap voor stap door te nemen waar je over wilt praten en hoe je dit wilt gaan doen . Neem de ander mee in je gedachtegang en zorg ervoor dat er zekerheid en stabiliteit in doorschemert. Doe het vriendelijk en geduldig en geef de ander tijd om te reageren. Soms moet je even checken of je gesprekspartner het er echt wel mee eens is want een S-stijl wil je niet voor het hoofd stoten en stemt soms in omdat hij of zij gewoon heel vriendelijk is, maar staat er dan niet altijd helemaal achter.


United colors

Alle kleuren zijn mooi en alle stijlen hebben hun eigen kracht. Zonnig, natuurlijk, concreet en consciëntieus . Wij hebben alle stijlen in ons en soms kun je zelfs spelen met de stijlen om te krijgen wat je hebben wilt of om gewoon een leuk gesprek te hebben met iemand . Spiegelend spreken noemen we dit. Disc is een wereld op zich en zeer de moeite waard om te ontdekken. Als je er mee over wilt weten kun je T & O altijd benaderen wij geven je graag meer informatie.