Werken als Teamleider Callcenter Arnhem bij Vattenfall Sales Force

Telesales is een relatief nieuwe tak van sport voor Vattenfall Sales Force (VSF). Frank Smit, Teamleider Callcenter Arnhem, zag de uitdaging wel zitten. “VSF gelooft in investeren en dat is een mooie eigenschap!”, zegt Frank.

Hoe ben je bij VSF terecht gekomen?

Ik werk sinds februari 2018 bij Vattenfall Sales Force als teamleider van het callcenter in Arnhem. Hiervoor heb ik ruim vijf jaar op een facilitair callcenter gewerkt waar ik ben begonnen als agent en uiteindelijk leidinggevende ben geworden. Nick Vos (Salesmanager Door to Door Consumentenmarkt en Telesales) is een goede bekende van mij en ik hoorde dat hij op zoek was naar een nieuwe Teamleider voor het callcenter in Arnhem. Zo is het balletje een beetje gaan rollen en ben ik bij VSF komen werken.


Waarom heb je voor VSF gekozen?

Het callcenter team was al een jaar daarvoor opgestart, maar er zat nog veel groei in. Ik wist meteen dat er veel kansen lagen en ik met mijn inbreng het naar een hoger niveau kon brengen. Daar krijg ik energie van!


Hoe is het om te werken bij VSF?

Ik heb alle vrijheid gekregen om doelen te bereiken en daar heb ik ook gretig gebruik van gemaakt. Vattenfall Sales Force gelooft in investeren en dat is een hele mooie eigenschap. Er worden voldoende middelen beschikbaar gesteld om resultaten te optimaliseren, denk daarbij aan incentives of cadeautjes die we weg mogen geven. Zo maak je het allemaal net wat interessanter voor de medewerkers.


"Ik zou zo een boek kunnen schrijven van alle successen, tegenslagen en opmerkelijke uitspraken van de mensen die we spreken."



Hoe motiveer je jouw team?

Ik ga ervanuit dat iemand al gemotiveerd is wanneer diegene hier komt werken. Ik ben er om mensen te hypen, zodat zij positief hun werkdag in kunnen. Het heeft puur te maken met een mindset en er is geen ruimte voor negativiteit. Daarom maak ik in de dagelijkse kick-off duidelijk wat de verwachtingen zijn en wat er nodig is om dat te kunnen behalen. Achter de schermen probeer ik aan alle knopjes te draaien om een optimaal resultaat te krijgen, maar ook beloningssystemen werken altijd in sales. Daarnaast is het een kwestie van kort op de bal zitten, meeluisteren en meteen inspringen als iemand hulp nodig heeft of de verkeerde afslag dreigt te nemen.


Hoe is de sfeer in het team?

We hebben echt een fantastisch leuk team met medewerkers van jong tot oud en allerlei verschillende achtergronden. Het belangrijkste is dat wij ook echt opereren als team. Wij helpen elkaar en het moraal van het team is hoog. We lunchen bijvoorbeeld ook altijd samen om elkaar ook op een andere manier te leren kennen. Op vrijdag drinken we vaak ook samen een borrel hier op het bedrijventerrein. Sales vind ik belangrijk, maar dat ook!

Waar zoek je naar in nieuwe verkopers?

Wat ik het allerbelangrijkste vind , enthousiasme, overwinningsmentaliteit en de stem en de intonatie. Natuurlijk kijk ik ook of die persoon in het team past, maar het belangrijkste vind ik toch dat zij voor goud gaan en willen strijden om onze targets te behalen. Koude acquisitie ervaring is een vereiste voor een goeie basis, energie ervaring is een pre. Het is belangrijk dat verkopers doorzetters zijn en niet meteen opgeven als het niet lukt, het is wat dat betreft net topsport!

interview teamleider callcenter arnhem

Frank en zijn team.


Wat voor teamleider ben je?

Oplossingsgericht, toegankelijk en duidelijk. Duidelijk in mijn verwachtingen richting de teamleden en maar ook wat ze van mij kunnen verwachten en wat er tegenover staat als ze goed presteren. Belonen werkt beter dan straffen, je kan een privilege verdienen op het moment dat je het goed doet, die ruimte kun je helemaal zelf creëren. Bij mij weet je precies waar je aan toe bent. Als er iets niet goed gaat, hoor je het, maar ook als iets goed gaat. Persoonlijk denk ik op lange termijn en denk ik altijd in oplossingen.


Wat is het leukste aan jouw baan?

Ik hou van de actie die hier elke dag speelt, geen dag is hetzelfde, ik zou zo een boek kunnen schrijven van alle successen, tegenslagen en opmerkelijke uitspraken van de mensen die we spreken. Op het moment dat de zaal gevuld is en alles vanzelf lijkt te gaan krijg je vanzelf meer energie, de sales die worden gemaakt, de kwaliteit die ook nog goed is en het allerbelangrijkste, een super goeie sfeer op de werkvloer. De afgelopen weken hebben we alleen maar boven target gedraaid dat is super, maar we blijven vooral vooruit kijken hoe we succesvol blijven zowel als afdeling maar ook als Vattenfall Sales Force als geheel.

Kom jij het team van Frank versterken? Bekijk hier de vacature voor Callcenter medewerker outbound in Arnhem!